السبت، 10 ديسمبر 2011

معادلات (غيـاب)



* عايز تختبر قوّتك .. اتعامل مع الناس .عايز اختبار أقوى .. ابعد عنهم . وأقوى اختبار .. اتعامل مع نفسك !

في ناس مجرد  انك تشوفهم تفرح .. الدنيا بتتغرق مزيكا وألوان وورد بسرعة جنونية  .. دول بالذات بخاف أشوفهم .. وبخاف أكتر لما مشوفهمش .

*   من عجائب العقل البشري ، مجرد التلميح له بفكرة يبدأ يبني عليها أحلام وأحلام وأحلام .. مبيعملش حساب القدر والنصيب والظروف .. يفضل قدامك واحد من اختيارين .. يا تمشي ورا أحلامك ..وتعمل مش شايف ، أو تعمل مش شايف أحلامك .. وتمشي ! 


* الناس هتبقي أحلي بكتير لو فهمت جنان بعض ، لو سمعت الصوت الحقيقي اللي جوه الشخص التاني ، بدون عوائق ، وحسابات ، وعيب وميصحش . صوتك الداخلي عامل زي الحصان اللي ملوش لجام ، يا تربطه وتسيبه يقاوح .. يا تسيبه يجري بيك .


*  لما بلاقي حلم صعب أحققه لوحدي ، ببقي نفسي أقول لحد .. تيجي معايا ؟ وساعات فعلا بجرب ، بس دايما بلاقي "أصل/ بس.. مش .. ليه ؟" .. هو أنا غريبة عشان بسيب نفسي لأحلامي ؟ ولا الناس بتفكر بعقلها زيادة ؟ وده ميمنعش إني ساعات بفكر بعقلي وأقول لنفسي "بطلي هبل يابت انتِ " !

*   البُعد بيصحي فيك حاجات كتير  .. أبسطها الحلم بالطيران .

*   في المسافات .. جرب تعمل زوم للصورة ( In & Out )   .. كل مرة هتشوف صورة أوضح للمعاني اللي مكنتش فاهمها .

* لما تشوف حد واحشك أوي ، ومتقدرش تقوله .. اعرف انك مش شايفه من كتر الحواجز والسدود اللي بينكم . في كل مرة بمرّ بموقف زي ده بفتكر علي الحجار لما بيقول  "إزاي يطول جرح الغياب حد السما ؟"  وبحس إنها مش صدفة أبدا إني أقول لنفسي "متصدقيش" .. وهو نفس اسم الأغنية !
 

لما كنت بعمل اللي في دماغي ، مكانوش بيمفهموه .. ولما بقيت أعمل اللي في دماغهم ، مبقتش بفهمني .


* فتي أحلامي .. حد  بسيط  .. بسيط لدرجة التلاشي  . 

*  كل ما بسأل "ممكن؟" بترد عليا نفسي "وليه لأ .. أكيد ممكن " .. و كل مرة بنسي إن السؤال مش موجه ليا  .. والإجابة مش عندي !

 
* لو بس يبقي معايا كاميرا في أحلامي .. هتفهموا أنا قصدي إيه ..



معادلات 1  هنا

font-size: large;

هناك تعليقان (2):